29. října 2020 07:09
Intertropická zóna konvergence představuje pásmo mraků obepínající rovník. Dochází zde ke konvergenci severovýchodních a jihovýchodních pasátů, díky čemuž jsou v této oblasti velmi intenzivní dešťové srážky. Námořníci tuto oblast označují pojmem pásmo tišin, protože se zde může kdykoli nečekaně utvořit bouře.
Intertropická zóna konvergence je známá už od dvacátých let 20. století, tehdy byla označována jako intertropická fronta, současné označení si získala až ve čtyřicátých letech. Vědci přišli na to, že se v této oblasti setkávají větrné masy z obou polokoulí. Zároveň tento jev rozdělili na monzunovou a rovníkovou brázdu. V případě, že je intertropická zóna konvergence ovlivněna monzunovou cirkulací, jedná se o monzunovou brázdu. Pokud se pasáty setkávají v oblasti rovníku, hovoříme o rovníkové depresi.
Jakmile je intertropická zóna konvergence umístěna severně nebo jižně od rovníku, dochází ke změně směru větru. Tento jev je způsoben rotací zeměkoule a charakterizuje ho tzv. Coriolisův efekt. Celý systém je tvořen převážně ze vzdušných mas, které se vlivem ohřevu povrchu přeměňují na bouřkový systém.
Oblast intertropické zóny konvergence výrazně ovlivňuje výsledné množství srážek v oblasti rovníku. V důsledku změn dochází pravidelně ke střídání období sucha a dešťů. Bouřková aktivita v tomto pásmu trvá v rozmezí 15 až 25 dnů. Samotné větry v pásmu intertropické zóny konvergence jsou většinou slabé oproti pasátům vanoucím jižně a severně od rovníku.
Díky tropické cyklogenezi je tato oblast ideální pro vznik tropických cyklon. Dochází zde ke střihu větru, protože se celé zóna, během letní sezóny může vzdálit od rovníku až 500 kilometrů. Se zvyšující Coriolosovou sílou se maximalizuje utváření tropických cyklon, což do značné míry ovlivní i příval vysokého tlaku vzduchu.
V minulosti se stal průlet intertropické zóny konvergence osudným pro posádku letadla Air France 447. Letadlo se zde zřítilo při průletu bouřkové brázdy nad zónou.
Předpověď počasí na plochu Windows |
---|