9. března 2014 14:56
Letošní zima, až na pár mrazivých dní, byla k řidičům milostivá. Těch, kteří řešili po ránu startování svého vozu, bylo tentokrát asi jen minimum. Obvykle se, pokud nemáme garáž, na zimní teploty pod bodem mrazu netěšíme, protože víme, že autobateriím mráz neprospívá. Víme, nebo si to jen myslíme?
Pro většinu motoristů, pro něž je auto prostředkem dopravy z bodu A do bodu B, zní zřejmě neuvěřitelně informace, že baterka v autě dostává mnohem víc zabrat ve velkých letních vedrech, než v zimě.
V zimě klesá její kapacita a hrozí, pokud nejezdíme každý den, nebo jen málo, že se vybije na míru, kdy motor nenaskočí.
Vydrží i 20 pod nulou
Baterie dostává zabrat při startování, hlavně po mrazivých nocích, kdy i kvalitní oleje v motoru a v převodovce jsou přece jen ztuhlé a rozhýbat je s přemrzlou baterií, která nemá dostatek „šťávy“ je téměř nemožné. Buď neustálým otáčením klíčku zapalování baterii vybijeme, nebo se musíme smířit s tím, že necháme auto před domem a budeme se modlit, aby přes den mrazy povolily a auto kapaliny změkly… Jinak vězte, že při každodenním ježdění baterie přežije v klidu (a je-li plně nabitá) bez potíží i minus dvacet.
U moře hledejte stín, nebo jezděte
V létě nás ovšem nenapadne, že vůz vystavený na parkovišti prudkému žáru dostává zabrat ne méně než v zimě. A především baterie. I ve zcela uzavřených bateriích, kam už nemusíme dolévat destilovanou vodu a elektrolyt, dochází vlivem vedra k jejímu vybíjení. Na olověných elektrodách se usazuje síran olova a tím se významně snižuje kapacita baterie. Dá se tedy říci, že zimní problémy jsou následkem letního vedra.
Proto platí, zvláště při oblíbených cestách Čechů na jih do Chorvatska, kde auto týden dva stojí, zatímco majitelé se rochní v Jadranu, parkovat někde ve stínu. Těžko asi najdete klimatizovanou garáž s 20 stupni Celsia, ale mít aspoň vytipované, kde to žhne hodně a kde je většinu dnes stín za trochu námahy stojí. Je-li to alespoň trochu možné…
text a foto: Pavel Hrabica
|
Hodnocení webu Slunečno |